گروه مطالعات اجتماعی شوشتر(متوسطه اول)

این وبلاگ درجهت ارائه مطالب دروس علوم اجتمایی دوره راهنمایی و استفاده معلمان ودانش اموزان عزیز میباشد

پیام آموزشی شماره 4(اسیب های ماهواره)
نویسنده : حمزه نیا - ساعت ٥:٠۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/۱٠/۳٠
 


 
 
روز هوای پاک
نویسنده : حمزه نیا - ساعت ٥:٢٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/۱٠/٢۸
 


 
 
اطلاعات تکمیلی هشتم
نویسنده : حمزه نیا - ساعت ٥:٠٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/۱٠/٢۸
 

میل خسروگرد سبزوار


 
 
معبد سومنات
نویسنده : حمزه نیا - ساعت ٥:٠٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/۱٠/٢۸
 


 
 
هنر گوش دادن
نویسنده : حمزه نیا - ساعت ٩:۱٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/۱٠/٢۸
 

 الف) اقدامات پیشگیرانه

در اینجا برای پیشگیری از ارتکاب عمل بزهکارانه توسط افراد به ویژه نوجوانان یا جوانان پیشنهاداتی ارائه می شود:

·          هماهنگ کردن بخش های عمومی و خصوصی که در زمینه پیش گیری از وقوع جرم فعالیت دارند; مانند نیروی انتظامی، کار و امور اجتماعی، آموزش و پرورش، شهرداری ها، شوراها، امور جوانان، بهزیستی و... به منظور اجرای برنامه عملی پیش گیرانه و هماهنگی بیش تر;

·           آگاهی دادن به خانواده ها برای نظارت و کنترل بیشتر آنان بر فرزندان و گوشزد کردن میزان مجازات جرایم در صورت ارتکاب جرم توسط آنان;

·          اتخاذ تدابیر امنیتی بیش تر توسط دولت در محل های جرم خیز و اقداماتی به منظور کمک به خانواده ها، بخصوص نوجوانان و جوانانی که در معرض آسیب قرار دارند;

·          اطلاع رسانی شفاف رسانه های جمعی برای تشویق جوانان درباره تسهیلات و فرصت هایی که جامعه برای آنان قرار داده است;

·          تجهیز پلیس برای مقابله جدّی با باندهای مخوف انواع گوناگون بزهکاری اجتماعی در جامعه;

·           اقدامات امنیتی برای مراکز حساس تجاری، بانکی و... .

 

ب) راهکارهای شناسایی مشکلات نوجوان و جوانان

علاوه بر اقدامات پیش گیرانه، شناسایی راهکارهایی برای شناخت مشکلات نوجوانان و جوانان امری لازم و ضروری است. مواردی چند در این زمینه مطرح است:

·          شناخت نیازهای روانی و کیفیت ارضای این نیازها در شادابی و نشاط فرد بسیار مؤثر است و ارضا نشدن آن و یا ارضای ناقص آن، اثرات نامطلوب بر جای گذاشته و زندگی را به کام فرد تلخ می کند و فرد را به انحراف می کشاند.

·           توجه به مشکلات جسمانی فرد، مشکلاتی همچون اختلال در گویایی، بینایی، شنوایی، جسمانی و عقب ماندگی ذهنی.

·          توجه به مشکلات آموزشی، مانند ناتوانی در یادگیری، ترک تحصیل، افت تحصیلی، بی توجهی به تکالیف درسی و تقلب در درس.

·          توجه به مشکلات عاطفی، روانی، همچون افسردگی، خیال بافی، بدبینی، خودکم بینی، خودبزرگ بینی، زود رنجی، خودنمایی، ترس، اضطراب، پرخاشگری، حسادت، کم حرفی و وسواس.

·          توجه به مشکلات اخلاقی، رفتاری همچون تماس تلفنی و نامه نگاری با جنس مخالف، معاشرت با جنس مخالف، شرکت در مجالس، خود ارضایی، چشم چرانی، فرار از منزل، غیبت از مدرسه، اقدام به خودکشی، سرقت، دروغگویی، اعتیاد، ولگردی و...

 ج) وظایف خانواده

خانواده ها نیز وظایفی در مقابل پیش گیری از جرم و بزهکاری فرزندان دارند که به برخی از آن ها اشاره می گردد:

·          دوستی با فرزند و حذف فاصله والدین با فرزندان، به گونه ای که آنان به راحتی مشکلات و نیازهای خود را به والدین بگویند;

·          تقویت اعتقادات فرزند، به ویژه در کودکی و نوجوانی، در کنار پای بندی عملی والدین به آموزه های دینی;

·          ایجاد سازگاری در محیط خانه;

·          ایجاد بستر مناسب برای احساس امنیت، آرامش، صفا و صمیمیت و درک متقابل والدین و فرزندان;

·          تلاش در جهت تأمین نیازهای مادی و معنوی فرزندان توسط والدین;

·          توجه به نیازهای روحی و عاطفی اطفال و نوجوانان و ایجاد فضای مطلوب و آرام در خانواده;

·          مراقبت والدین نسبت به اعمال و رفتار فرزندان خود;

·          برنامه ریزی مناسب برای تنظیم اوقات فراغت نوجوانان و جوانان;

·          نظارت جدّی والدین نسبت به دوست یابی فرزندان.


د) وظایف سایر نهادها

علاوه بر خانواده، سایر نهادها از جمله مجموعه حاکمیت، آموزش و پرورش، نهاد قضایی، بهزیستی و... نیز در این زمینه وظایفی دارند که به برخی از آن ها اشاره م گردد:

 تقویت ارتباط میان والدین دانش آموزان با مربیان و عدم واگذاری مسئولیت تربیت فرزندان به مدرسه یا خانواده به تنهایی;

·          تقویت مراکز مشاوره ای مفید و کارامد در مدارس;

·          بها دادن به مسئله ترک تحصیل و یا اخراج دانش آموزان از مدرسه و ضرورت ارتباط با خانواده های آنان;

·          ضرورت آشنایی نیروهای نظامی و انتظامی با انحرافات اجتماعی و نحوه برخورد با آنان;

·          اعمال مجازت های سنگین، علنی و جدی (در ملأ عام) برای باندهای فساد، اغفال و...;

·          تقویت نظارت های اجتماعی رسمی و دولتی و نیز نظارت های مردمی و محلی از جمله امر به معروف و نهی از منکر برای پاکسازی فضای جامعه و تعدیل آزادی های اجتماعی;

·          برنامه ریزی اصولی و صحیح برای اشتغال در جامعه، رفع بی عدالتی، و پی گیری منطقی نیازهای جوانان، تأمین امنیت و نیاز شهروندان;

·           جلوگیری از مهاجرت های بی رویه به شهرهای بزرگ و جلوگیری از پرداختن جوانان به اشتغال های کاذب مثل کوپن فروشی، سیگار فروشی، نوارفروشی و...;

·           ایجاد مراکز آموزشی، ورزشی، تفریحی، مشاوره ای برای گذران اوقات فراغت نوجوانان و جوانان;

·          ایجاد تسهیلات لازم برای جوانان و نوجوانان از قبیل وام ازدواج، وام مسکن، وام اشتغال، و...;

·          ایجاد بستر مناسب برای ایجاد بیمه همگانی، بیمه بی کاری، و برخورداری نوجوانان و جوانان از تسهیلات اجتماعی و...;

·           فراهم کردن موقعیت ها و بسترهای لازم در جامعه تا زندانیان پس از آزادی از زندان مورد پذیرش جامعه واقع شوند و شغل آبرومندانه ای به دست آورند; در غیر این صورت، مجدداً دست به اقدامات بزهکارانه خواهند زد;

·          از آن رو که از جمله عوامل مؤثر در ارتکاب جرم، بی کاری و فقر می باشد، می بایست با برنامه ریزی دقیق، که نیاز به عزم ملی دارد، نسبت به اشتغال در جامعه و ریشه کنی فقر و بی کاری اقدام لازم و بایسته صورت گیرد.


 
 
پرخاشگری نوجوانان
نویسنده : حمزه نیا - ساعت ٧:٢٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/۱٠/٢٤
 

چگونه با پرخاشگری نوجوانان برخورد کنیم؟

نویسنده/مترجم: سوزان اسمیت/فاطمه پوران


 
 
خوزستان در خاک
نویسنده : حمزه نیا - ساعت ٩:٠٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/۱٠/٢٤
 


 
 
کلاس آسیب های اجتماعی مواد مخدربرای دانش آموزان دبیرستان بشارت
نویسنده : حمزه نیا - ساعت ٥:۱٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/۱٠/٩
 

موضوع:کلاس آسیبهای اجتماعی مواد مخدر

کارشناس محترم ستاد مبارزه با مواد مخدر در رابطه با آسیبهای مواد مخدر برای دانش آموزان توضیحات مفید ی دادند

 


 
 
گوش دادن
نویسنده : حمزه نیا - ساعت ۱٠:٥٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/۱٠/٧
 

گوش دادن و شنیدن

     آیا به نظر شما شنیدن همان گوش دادن است؟ مطمئناً در پاسخ به این سوال خواهید گفت ، شنیدن نه تنها همان گوش دادن نیست، بلکه پیش نیاز آن است. رسایی امواج و دریافت صدا در مغز باعث شنیدن می شود برای  این که شنونده­یخوبی باشیم، شنیدن صحیح کلمات به تنهایی کافی نیست، بلکه باید معنی کلمات را آن چنان که مد نظر  گوینده است دریابیم. شنیدن، دریافت صدا، و گوش دادن، درک معنی آن صداست. شنیدن صرف، منفعل است، ولی گوش دادن موثر امری فعال است. درک تفاوت میان شنیدن و گوش دادن، پیش نیاز مهمی برای گوش دادن فعال است.


 
 
داستان خشم ومیخ
نویسنده : حمزه نیا - ساعت ۱:٥٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/۱٠/۳
 

پدری به پسرش که دائم عصبانی می شد گفت :
پسرم تو باید یاد بگیری که خودت رو کنترل کنی و مراقب رفتار و گفتارت باشی.
و بعد


 
 
مطالعات هشتم
نویسنده : حمزه نیا - ساعت ۸:۱٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/۱٠/۱
 

نمونه سوالات نوبت اول هشتم

 

http://sheklakveblag.blogfa.com/ پریسا دنیای شکلک ها


 
 
نمونه سوال هشتم
نویسنده : حمزه نیا - ساعت ٧:٤۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/۱٠/۱
 
 

 

 نمونه سوالات پایه هشتم،ارسالی ازخانم اعظم حسینی ،کرمان 


نمونه سوا لات مفهومی برگرفته از پایگاه کشوری مطالعات اجتماعی

 


 
 
دوره ضمن خدمت
نویسنده : حمزه نیا - ساعت ۱٠:٥٧ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/۱٠/۱
 

دومین دوره ضمن خدمت جهت همکاران عزیز در تاریخ 18دیماه (پنج شنبه) در تالار معلم

با عنوان آسیبهای اجتماعی برگزار میگردد