گروه مطالعات اجتماعی شوشتر(متوسطه اول)

این وبلاگ درجهت ارائه مطالب دروس علوم اجتمایی دوره راهنمایی و استفاده معلمان ودانش اموزان عزیز میباشد

پیام آموزشی
نویسنده : حمزه نیا - ساعت ۱۱:۳٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/٩/٢٧
 
پیام آموزشی 2و3 مطالعات اجتماعی متوسطه اول
شماره بخشنامه : 31227/406                 تاریخ بخشنامه : 03/10/93
  فایل ضمیمه

 
 
اربعین حسینی
نویسنده : حمزه نیا - ساعت ۱٠:۳٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/٩/٢٢
 


 
 
نمونه سوال هشتم
نویسنده : حمزه نیا - ساعت ٧:٤۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/٩/٢٠
 
 

 

 نمونه سوالات پایه هشتم،ارسالی ازخانم اعظم حسینی ،کرمان 


نمونه سوا لات مفهومی برگرفته از پایگاه کشوری مطالعات اجتماعی

 


 
 
پاسخ فعالیت درس ها
نویسنده : حمزه نیا - ساعت ۱٢:۱٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/٩/٢٠
 

فعالیت 5:

مشرکان پیمان‌نامة تحریم اجتماعی و اقتصادی مسلمانان را درون صندوقچه‌ای 

در کعبه نهادند

پس از سه سال پیامبر اسلام با اشارة فرشتة وحی خبر داد که آن 

پیمان‌نامه را موریانه خورده است و تنها عبارت «باسمک اللهم» از آن باقی مانده 

است. 

مشرکان وقتی صندوقچه را گشودند با شگفتی درستی خبر رسول خدا را 

دریافتند و ناگزیر شدند دست از محاصره بردارند و مسلمانان به زندگی عادی 

خودبازگردند و این یک پیروزی بزرگ برای آنان به شمار می‌رفت.

فعالیت 6 :

پیمان‌نامه‌های پیامبر با مردم یثرب (عقبة اول و دوم)؛ 

توطئة مشرکان برای قتل حضرت محمد (صلی الله....).

فعالیت 7:

مهاجرت پیامبر از مکه به مدینه مبنای تاریخ و تقویم مسلمانان قرار گرفت و از آن زمان تا کنون 1393 سال شمسی و 1435 سال قمری می‌گذرد.

فعالیت 8:

خوردن مواد ناپاک که تناسبی با جسم و روح شما ندارند بر شما حرام شده است .


مانند گوشت مردار و خون و گوشت خوک و آنچه به نام غیر خدا کشته اند و حیوان

خفه شده و آنچه به ضرب چوب و سنگ مرده و آنچه به سبب پرت شدن از بلندی جان 

داده و حیوانی که به ضرب شاخ حیوان دیگر از بین رفته و حیوانی که درنده ای او را 

کشته و از آن خورده مگر آنچه را که در آستانه ی مرگ قابل تذکیه بوده و شما به 

دستور شرع تذکیه کرده اید و نیز آنچه برای بت ها قربانی شده و آنچه به وسیله ی 

تیرهای قمار سهم بندی می کنید بر شما حرام گشته است . 

همه ی این امور بدکاری و نافرمانی از حکم خداست. 

امروز کفرپیشگان از شکست دین شما ناامید شده اند ، بنابراین از آنان مترسید و از من بترسید . 

امروز با نصب علی بن ابیطالب (ع) به ولایت و امامت و حکومت و فرمان روایی بر امت دینتان را برای شما کامل و نعمتم را بر شما تمام کردم و اسلام را برایتان به عنوان دین پسندیدم 

پس هر که در حال گرسنگی شدید بی آنکه مایل به گناه باشد به خوردن محرمات بیان شده ناچار شود ، می تواند به اندازه ی ضرورت از آنها بهره گیرد . یقینا خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.

1- ص 56 خط آخر ....... اصرار امام علی (ع) بر عمل به قرآن ...... تا ...... ص 57 ..... خط دوم فتنه جویی پرداختند.


2- منشور حکومتی امام علی (ع) :

1= ت       2= د    3= پ     4= ب      5= خ       6= الف       7= چ        8= ح     9= ج       10= ث
3- تحقیق 
4- ویژگی های حکومت معاویه با توجه به درس :

- سرکشی و نافرمانی 

- دادن وعده ی پول و مقام به روسای قبایل و جذب آنها

- تحمیل صلح بر امام حسن (ع)

- پایبند نبودن به تعهدات خود با امام حسن (ع)

- دستور داد بر منبر و در خطبه های نماز جمعه به امام علی (ع) بدگویی کنند.

- به شهادت رساندن امام حسن (ع)

- انتخاب یزید به جانشینی خودش 

- موروثی کردن خلافت و....

طبق دستورات اسلام هیچ کددام از موارد یاد شده در بالا موجه نیست.

5- ص 61......بخش اهداف و دستاورد های کربلا ..... بند دوم ..... امام حسین (ع) در وصیت نامه ی خودش      تا است .

6- از آن جا که معتقدیم حادثه ی عاشورا حادثه ی عظیمی در تاریخ اسلام بوده است، و نقش تعیین کننده ای در سعادت مسلمان ها و روشن شدن راه هدایت مردم داشته است، این حادثه در نظر ما بسیار ارزشمند است. لذا بزرگداشت و بازسازی این حادثه و به خاطر آوردن آن، موجب می گردد تا بتوانیم از برکات آن در جامعه ی امروز نیز استفاده کنیم. 

7- کارکلاسی

 

 

1- کاربرگ شماره ی 7 ( علل سقوط ساسانی):


رقابت و دشمنی درون دربار

شورش فرماندهان و دخالت آنان در رقابت های سیاسی

مردم به خاطر وجود نظام طبقاتی و بی عدالتی ها و تبعیض های اجتماعی ناراضیند.

شکسته شدن سد دجله و فرات 

قحطی و شیوع بیماری های وبا و طاعون 

مالیات سنگین

2- یکی از علل مهم ترس از نفوذ و قدرت روز افزون آنها بود. خلفا وجود چنین افراد قدرتمندی را خطری برای حکومت و

 قدرت خود تصور می‌کردند. رقبا و دشمنان ابومسلم و برمکیان در دربار عباسیان نیز مرتب علیه آنها مشغول توطئه و 

دسیسه بودند.

3- ایران، عربستان، شام، فلسطین، مصر، لیبی و الجزایر----مرکز خلافت: بغداد

4- •الف) شباهت‌ها: هر دو حکومت، از طریق نامشروع به قدرت رسیدند؛ معاویه با نیرنگ، زور شمشیر و خریدن افراد با نفوذ، خلیفه شد؛ عباسیان نیز با فریب و طرح دروغین شعار حکومت آل محمد قدرت را به دست گرفتند. امویان و عباسیان هر دو خلافت را در خاندان خود موروثی کردند. آنها در خشونت و ظلم نسبت به مخالفان به خصوص شیعیان و اهل بیت علیهم‌السلام دست کمی از یکدیگر نداشتند. هر دوی آنها نسبت به اجرای اصول و ارزش‌های اسلامی بی‌توجه و یا کم توجه بودند. 
•ب) تفاوت برخورد با ایرانیان :عباسیان سیاست قوم گرایی امویان و برتری دادن اعراب نسبت به ایرانیان را ادامه ندادند،
 از این‌ رو‌، در دورانخلافت آنان مقام و موقعیت سیاسی و اجتماعی ایران مسلمانان ارتقا یافت و موفق شدند به مناصب
 بالای حکومتی مثل وزارت، حکومت ولایات و فرماندهی سپاه دست یابند. 
1- خیر؛ زیرا برخی از این سلسله‌ها مانند طاهریان و سامانیان با فرمان و یا با تأیید خلیفة عباسی به قدرت رسیدند و خود را وفادار و مطیع خلافت نشان می‌دادند. با این حال، در ادارة قلمرو خود استقلال کامل داشتند و مانع دخالت خلیفه و عوامل آن در درون قلمرو خود می‌شدند؛ 
اما حکومت‌های صفاریان، علویان، آل‌بویه و آل‌زیار (زیاریان) بدون اجازه و تأیید خلیفه حکومت و قدرت را به دست گرفتند. روابط این حکومت‌ها اغلب با خلافت عباسی خصمانه بود. یعقوب لیث صفاری به عراق لشکرکشی کرد و قصد داشت بغداد مرکز خلافت را تصرف کند، اما موفق به این کار نشد 
علویان پیرو مذهب شیعه بودند و خلافت عباسی را غاصب می‌شمردند و از آن اطاعت نمی‌کردند. 
آل بویه دیگر سلسلة ایرانی موفق شد بغداد را تصرف کند و خلفای عباسی را حدود یک قرن تحت تسلط سیاسی خود درآورد.

2- این متن به روشنی بیانگر بی‌اعتمادی و دشمنی است که یعقوب لیث صفاری با خلافت عباسی داشت و از این رو به جنگ سپاه خلیفه رفت، اما توفیقی نصیب او نشد.

3- دانش‌آموزان را راهنمایی کنید که برای اجرای این فعالیت، متن درس، نقشه‌ها و نمودار خط زمان را به دقت مرور نمایند. هدف از طراحی این فعالیت آن است که دانش‌آموزان با مفاهیم صرفاً دانشی مربوط به سلسله‌ها آشنا شوند. از این مفاهیم هیچ پرسشی خواه  کتبی یا شفاهی طرح نشود، فقط انجام آن توسط دانش‌آموزان کفایت می‌کند.

با تشکر از خانم اندیشگرعزیز


 
 
پیام آموزشی
نویسنده : حمزه نیا - ساعت ٧:٥٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/٩/۱٧
 

بچه های عزیز نظر خود را در مورد تصویر زیر مطرح کنیدنتیجه تصویری برای کاریکاتورخشونت


 
 
پیام
نویسنده : حمزه نیا - ساعت ٦:٢٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/٩/۱٥
 

با مصرف مواد مخدر زندگی خود را بر باد ندهیم


 
 
برنامه های گروه مطالعات استان خوزستان
نویسنده : حمزه نیا - ساعت ٩:٤٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/٩/۱٢
 
 

 

فراخوان تحلیل محتوای برنامه های درسی در مرحله ی طراحی و اجرا کتاب مطالعات اجتماعی (پایه ی هشتم)

 

 

بررسی و تحلیل محتوای فصل های کتاب مطالعات اجتماعی

پایه هشتم

 

فرا خوان تهیه و ارسال طرح درس و پاور پوینت دروس کتاب مطالعات اجتماعی پایه هشتم متوسطه اول

 

فراخوان طراحی نمونه سوال کتاب مطالعات اجتماعی هشتم

 

فرا خوان مسابقه ی وبلاگ نویسی همکاران مطالعات اجتماعی

(متو سطه اول)

 

فرا خوان و دستوالعمل جشنواره ی الگوی برتر تدریس  درس مطالعات اجتماعی پایه هفتم با تاکید بر رویکرد درس پژوهی

 

جد ول امتیازدهی به عملکرد مناطق گروه مطالعات اجتماعی

سال تحصیلی 94-93

 

منبع :گروه مطالعات اجتماعی استان خوزستان

 
 
پرشش های کتاب مطالعات هشتم بخش تاریخ
نویسنده : حمزه نیا - ساعت ٩:۱٩ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/٩/۱۱
 


ارسال پرسش های متن مطالعات علوم اجتماعی پایه هشتم به مدارس


شماره بخشنامه : 28616/302                 تاریخ بخشنامه : 09/09/93

  فایل ضمیمه

باتشکر از سرگروه محترم گروه مطالعات اجتماعی اقای چهار محالی


 
 
پیام اموزشی شماره 1 گروه مطالعات شوشتر
نویسنده : حمزه نیا - ساعت ٩:۱٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/٩/۱۱
 

پیام آموزشی شماره 1 گروه مطالعات اجتماعی متوسطه اول
شماره بخشنامه : 28734/406                 تاریخ بخشنامه : 10/09/93
  فایل ضمیمه
   

 


 
 
بازدید دانش اموزی
نویسنده : حمزه نیا - ساعت ٧:٢۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/٩/٩
 

ارسالی از همکار محترم اقای چهار محالی (دبیرستان قیصر امین پور)

بازدید علمی


 
 
حدیث در مورد گوش دادن
نویسنده : حمزه نیا - ساعت ٩:٠۳ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/٩/۸
 

امام على علیه‏السلام :
عَوِّدْ اُذُنـَکَ حُسْنَ الاِْسْتِماعِ وَ لا تُصغِ اِلى ما لا یَزیدُ فى صَلاحِکَ استِماعُهُ فَاِنَّ ذلِکَ یُصدِئُ الْقُلوبَ وَ یوجِبُ الْمَذامَّ؛
گوش خود را به شنیدن خوبى‏ها عادت بده و به آنچه که به صلاح و درستى تو نمى‏افزاید گوش مسپار، زیرا این کار، دل‏ها را زنگار مى‏زند و موجب سرزنش مى‏شود.
غررالحکم، ح 6234


 
 
عکس های مطالعات
نویسنده : حمزه نیا - ساعت ۸:٠٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/٩/٧
 

عکس های کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم

 

 

عکس های کتاب مطالعات اجتماعی پایه هشتم

تهیه کننده: آقای سازمند سرگروه مطالعات اجتماعی بندر انزلی

منبع:http://jetgilan.blogfa.com


 
 
کنترل خشم در خانواده
نویسنده : حمزه نیا - ساعت ۱٠:٥۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/٩/٧
 

کنترل خشم و عصبانیت و اداره آن در محیط خانواده

 

کنترل خشم و عصبانیت و اداره آن در محیط خانواده
 
در هنگام خشم و عصبانیت در محیط خانواده، بهترین روش برای کنترل این خشم در برابر اعضای دیگر خانواده چه روشهایی است؟
- قبل از هر چیز باید بدانید که بین «خشم» و «خشونت» تفاوت مهمی وجود دارد و آن این است که «خشم» یک احساس و «خشونت» یک عمل است. بنابراین می توان «احساس خشم» را پیش از آنکه به «عمل خشونت» تبدیل شود با تکنیکهایی کنترل و نهایتاً برطرف کرد. بنابراین هنگام احساس خشم می توانید:
۱) کاری که به آن مشغول هستید را رها کرده، محل را ترک کنید، قدری راه بروید، و آنقدر خارج از آن مکان بمانید تا احساس خشم در شما برطرف شود...

کنترل خشم,کنترل خشم دکتر هلاکویی,کنترل خشم کودکان,[categoriy]

کنترل خشم,کنترل خشم دکتر هلاکویی,کنترل خشم کودکان,کنترل خشم در نوجوانان,کنترل خشم از دیدگاه اسلام,کنترل خشم در اسلام,کنترل خشم و عصبانیت,کنترل خشم ppt,کنترل خشم در قرآن,کنترل خشم در محیط کار,روانشناسی خشونت

۲) برای این دور شدن از محل در جهت زایل کردن احساس خشم، از قبل میان خود و نزدیکانتان - همسر و غیره - آمادگی ایجاد کنید. برای این کار، در زمانی که همه چیز عادی است و هیچ یک خشمگین نیستید، درباره فایده ای که «متوقف کردن عصبانیت و ترک محل به صورت موقت و به اصطلاح Time out» دارد صحبت کنید و به توافق برسید. با هم قرار بگذارید که هر موقع یکی از طرفین جمله « من باید بروم و تایم اوت بگیرم» یا جملاتی از این قبیل را گفت، هر دوی شما برای مدتی از هم کناره بگیرید. در این باره حتماً از قبل با هم قرار بگذارید که زمان جدا بودن چه مدت خواهدبود، یکساعت ، دوساعت و... سپس درپایان این مدت حتماً دوباره به نزد هم برگردید.
۳) پس از این مدت جداماندن و بازگشتن اگر هر دو یا یکی از طرفین هنوز برخود مسلط نشده و به Time out احتیاج داشت دوباره از یکدیگر Time out بگیرند.
۴) شیوه حرف زدن با خود را در این لحظات کاملاً عوض کنید. مثلاً به جای اینکه با خود تکرار کنید که «چرا خشمگین هستید؟» و یا «چقدر احساس خشم و عصبانیت می کنید!» با خود بگویید که این شما هستید که نوع عکس العمل و پاسخ خود را به موقعیتی که باعث عصبانیت شما شده انتخاب می کنید و بنابراین می توانید نوع «خوشایند» را انتخاب کنید و یا نوع «بی تفاوت» را نسبت به آن موضوع خاص.
۵) احساسات دیگری را که همراه با خشم به سراغ شما آمده اند را نیز مدنظر قراردهید. آیا احساس رنجش خاطر هم دارید؟ آیا می ترسید؟ چه چیزی دارد رنجتان می دهد؟ از چه چیزی وحشت دارید؟ سپس بیینید می توانید این گونه احساسات را باکسانی که در ایجاد خشم شما مؤثر بودند در میان بگذارید.
۶) در هنگام فکر کردن در زمینه کنترل خشم سعی کنید مشکل اصلی را شناسایی کنید، سپس ببینید که آیا قادرید برای از میان بردن آن مشکل، رفتار سازنده ای در پیش بگیرید. مثلاً اگر درباره مشکلات ارتباطی با اعضای خانواده، کاری، درسی و ... عصبانی هستید ببینید برای از میان بردن مشکل چه می توانید بکنید.
۷) در هنگام بروز خشم و هیجان، می توانید به اتاقی بروید. در یک جای راحت نشسته، چشمانتان را ببندید و آرام نفس بکشید. فکر خود را روی طرز نفس کشیدنتان متمرکز کنید، بدون آنکه به ذهنتان فشاری وارد کنید سعی کنید آرام آرام فقط بر جریان تنفس خویش تمرکز کرده و به آن بیندیشید.
سپس با خود تجسم کنید که اگر در آن لحظه در مکانی امن و آرام مثل اتاقی در کنار ساحل دریا، یا در یک پارک و یا جنگل و زیر درختان و یا اتاقی گرم و راحت نشسته بودید، چه حال و احساسی می داشتید. این مکان می تواند هرجایی باشد که شما در آن احساس آرامش می کنید. درتصور خویش مناظر را ببینید، صداها را بشنوید و آن مکان موردنظر را با تمام وجود حس کنید.در ذهن و تصور خویش، در همانجایی که به شما حس آرامش و امنیت می دهد. بمانید؛ عجله نکنید؛ در فکر انتقام نباشید. از نعمت «باخود حرف زدن» استفاده کنید و خود را آرام سازید.
۸) همواره در لحظات عصبانیت و خشم، با خود فکر کنید که آیا موضوع واقعاً آنقدر اهمیت دارد که شما را تا این حد عصبانی کند؟ به عنوان مثال آیا اگر شخصی بدون نوبت، جلوتر از شما وارد صف شود و بایستد همانقدر اهمیت دارد که کسی در خانه شما را بشکند و وارد شود؟
فراموش نکنید که ایرادی ندارد اگر گاهی احساس خشم و عصبانیت کنید ولی باید این احساس خشم را بطور سازنده ای - ونه ویرانگر و مخرب - اداره و کنترل کنید. به عبارتی همواره صاحب خشم و احساس خویش باشید و نه اسیردست و پا بسته این خشم و عصبانیت.
 
روانشناسی خشونت - ویستا
ویرایش وتلخیص:آکاایران

۲) برای این دور شدن از محل در جهت زایل کردن احساس خشم، از قبل میان خود و نزدیکانتان - همسر و غیره - آمادگی ایجاد کنید. برای این کار، در زمانی که همه چیز عادی است و هیچ یک خشمگین نیستید، درباره فایده ای که «متوقف کردن عصبانیت و ترک محل به صورت موقت و به اصطلاح Time out» دارد صحبت کنید و به توافق برسید. با هم قرار بگذارید که هر موقع یکی از طرفین جمله « من باید بروم و تایم اوت بگیرم» یا جملاتی از این قبیل را گفت، هر دوی شما برای مدتی از هم کناره بگیرید. در این باره حتماً از قبل با هم قرار بگذارید که زمان جدا بودن چه مدت خواهدبود، یکساعت ، دوساعت و... سپس درپایان این مدت حتماً دوباره به نزد هم برگردید.
۳) پس از این مدت جداماندن و بازگشتن اگر هر دو یا یکی از طرفین هنوز برخود مسلط نشده و به Time out احتیاج داشت دوباره از یکدیگر Time out بگیرند.
۴) شیوه حرف زدن با خود را در این لحظات کاملاً عوض کنید. مثلاً به جای اینکه با خود تکرار کنید که «چرا خشمگین هستید؟» و یا «چقدر احساس خشم و عصبانیت می کنید!» با خود بگویید که این شما هستید که نوع عکس العمل و پاسخ خود را به موقعیتی که باعث عصبانیت شما شده انتخاب می کنید و بنابراین می توانید نوع «خوشایند» را انتخاب کنید و یا نوع «بی تفاوت» را نسبت به آن موضوع خاص.
۵) احساسات دیگری را که همراه با خشم به سراغ شما آمده اند را نیز مدنظر قراردهید. آیا احساس رنجش خاطر هم دارید؟ آیا می ترسید؟ چه چیزی دارد رنجتان می دهد؟ از چه چیزی وحشت دارید؟ سپس بیینید می توانید این گونه احساسات را باکسانی که در ایجاد خشم شما مؤثر بودند در میان بگذارید.
۶) در هنگام فکر کردن در زمینه کنترل خشم سعی کنید مشکل اصلی را شناسایی کنید، سپس ببینید که آیا قادرید برای از میان بردن آن مشکل، رفتار سازنده ای در پیش بگیرید. مثلاً اگر درباره مشکلات ارتباطی با اعضای خانواده، کاری، درسی و ... عصبانی هستید ببینید برای از میان بردن مشکل چه می توانید بکنید.
۷) در هنگام بروز خشم و هیجان، می توانید به اتاقی بروید. در یک جای راحت نشسته، چشمانتان را ببندید و آرام نفس بکشید. فکر خود را روی طرز نفس کشیدنتان متمرکز کنید، بدون آنکه به ذهنتان فشاری وارد کنید سعی کنید آرام آرام فقط بر جریان تنفس خویش تمرکز کرده و به آن بیندیشید.
سپس با خود تجسم کنید که اگر در آن لحظه در مکانی امن و آرام مثل اتاقی در کنار ساحل دریا، یا در یک پارک و یا جنگل و زیر درختان و یا اتاقی گرم و راحت نشسته بودید، چه حال و احساسی می داشتید. این مکان می تواند هرجایی باشد که شما در آن احساس آرامش می کنید. درتصور خویش مناظر را ببینید، صداها را بشنوید و آن مکان موردنظر را با تمام وجود حس کنید.در ذهن و تصور خویش، در همانجایی که به شما حس آرامش و امنیت می دهد. بمانید؛ عجله نکنید؛ در فکر انتقام نباشید. از نعمت «باخود حرف زدن» استفاده کنید و خود را آرام سازید.
۸) همواره در لحظات عصبانیت و خشم، با خود فکر کنید که آیا موضوع واقعاً آنقدر اهمیت دارد که شما را تا این حد عصبانی کند؟ به عنوان مثال آیا اگر شخصی بدون نوبت، جلوتر از شما وارد صف شود و بایستد همانقدر اهمیت دارد که کسی در خانه شما را بشکند و وارد شود؟
فراموش نکنید که ایرادی ندارد اگر گاهی احساس خشم و عصبانیت کنید ولی باید این احساس خشم را بطور سازنده ای - ونه ویرانگر و مخرب - اداره و کنترل کنید. به عبارتی همواره صاحب خشم و احساس خویش باشید و نه اسیردست و پا بسته این خشم و عصبانیت.
 
روانشناسی خشونت - ویستا


 
 
زندگی نامه سید رضی
نویسنده : حمزه نیا - ساعت ٧:٤٢ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/٩/٧
 

زندگی نامه سید رضی


 
 
وصیت نامه امام حسین
نویسنده : حمزه نیا - ساعت ٧:۳۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/٩/٧
 

متن وصیت نامه امام حسین (ع)

« بسم الله الرحمن الرحیم ...؛ این وصیت حسین‌بی‌علی است به برادرش محمد حنفیه. حسین گواهی می‌دهد به توحید و یگانگی خداوند و این که برای خدا شریکی نیست و محمد (ص) بنده و فرستاده اوست و آئین حق ( اسلام ) را از سوی خدا ( برای جهانیان ) آورده است و شهادت می‌دهد که بهشت و دوزخ حق است و روز جزا بدون شک به وقوع خواهد پیوست و خداوند همه انسان‌ها را در چنین روزی زنده خواهد نمود. »

165.jpg

 

امام در وصیت نامه‌اش پس از بیان عقیده خویش درباره توحید و نبوت و معاد، هدف خود را از این سفر این چنین بیان نمود:

 

« من نه از روی خودخواهی و یا برای خوشگذرانی و نه برای فساد و ستمگری از شهر خود بیرون آمدم؛ بلکه هدف من از این سفر، امر به معروف و نهی از منکر و خواسته‌ام از این حرکت، اصلاح مفاسد امت و احیای سنت و قانون جدّم، رسول خدا (ص) و راه و رسم پدرم، علی‌بن‌ابیطالب (ع) است. پس هر کس این حقیقت را از من بپذیرد ( و از من پیروی کند ) راه خدا را پذیرفته است و هر کس رد کند ( و از من پیروی نکند ) من با صبر و استقامت ( راه خود را ) را در پیش خواهم گرفت تا خداوند در میان من و بنی‌امیه حکم کند که او بهترین حاکم است.

و برادر ! این است وصیت من به تو و توفیق از طرف خداست. بر او توکل می‌کنم و برگشتم به سوی اوست. »

 

منبع: بحارالانوار، 44/329


 
 
بارم بندی نوبت اول
نویسنده : حمزه نیا - ساعت ٧:٥٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/٩/٤
 

بارم بندی پیشنهادی آزمون پایانی نوبت اول مطالعات اجتماعی پایه های هفتم وهشتم



برای دریافت فایل مورد نظراینجاراکلیک نمایید

برگرفته از پایگاه کیفیت بخشی به فرایند آموزش درس مطالعات اجتماعی

(دوره متوسطه اول )


 
 
انیمیشن
نویسنده : حمزه نیا - ساعت ٧:٥۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/٩/۱
 

 

                     

 

                 

برگرفته از وبلاگ اقای ترابی