گروه مطالعات اجتماعی شوشتر(متوسطه اول)

این وبلاگ درجهت ارائه مطالب دروس علوم اجتمایی دوره راهنمایی و استفاده معلمان ودانش اموزان عزیز میباشد

نمونه الگوی تدریس جغرافی برپایه فناوری اطلاعات
نویسنده : حمزه نیا - ساعت ٦:٠٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/۱۱/٤
 
نمونه الگوی تدریس جغرافی برپایه فناوری اطلاعات

نمونه ای از الکو های تدریس مبتنی بر رویکرد فناوری اطلاعات چهارشنبه، 20 خرداد، 1383 طراحی تدریس جغرافیا با رویکرد ICT نمونه ای از یک طرح درس جغرافیا با رویکرد ( ICT ) در یکی از دو وضعیت ( online ) یا ( offline ) طراحی شده توسط : دکتر مهدی چوبینه خرداد 13831383 1- عنوان درس 2- اهداف آموزشی ,اهداف رفتاری 3- سطح مخاطبین یا پایه تحصیلی 4- زمان در اختیار 5- وسایل مورد نیاز در تدریس 6- ارزشیابی تشخیصی 7- چگونگی آغاز درس : مقدمه – متن اصلی درس – موخره 8-تهیه سوالات میان تدریس پایان تدریس 9- طراحی فعالیت های داخل کلاسی 10- ارائه تکالیف یا تعریف پروژه در منزل 11- ارائه آدرس های قابل استفاده در تهیه اطلاعات مورد نیاز پروژه مثال در وضعیت ( offline ) در سطح 1 طرح تدریس جغرا فیا پایه دوم متوسطه با رویکرد ( ICT ) 1- جغرافیای ایران 2- دانش آموزان با جغرافیای طبیعی و انسانی ایران آشنا می شوند.-نسبت به مواهب خدادادی در کشور خود آگاهی می یابند. 3- دانش آموزان پایه دوم متوسطه رشته علوم تجربی 4- زمان کلاس 90 دقیقه 5- کامپیوتر با حداقل رم 256و 10 مگ حافظه ( ترجیحا لب تاپ ) ، پرده نمایش ( یا دیوار صاف و روشن ) ؛ فلاپی دیسکت ؛ نرم افزار power point ؛ کاغذ الگو برای طراحی ؛ ماژیک ؛ چسب ؛ قیچی ؛ پرینتر ( ترجیحا رنگی )؛ 6- سوالاتی برای دریافت سطح اطلاعات مخاطبین از جمله : نام کشور مورد مطالعه در این جلسه چیست ؟ چرا باید کشور خود را بشناسیم؟ ایران در کدام قاره قرار گرفته است؟ موقعیت کشور ایران به لحاظ طبیعی چکونه است؟ و... 7-باا ستفاده از نرم افزار پاور پوینت نسبت به ارائه اطلاعات اولیه جغرافیایی برای مخاطبین اقدام می شود. ضمن آن که دلایل اهمیت آگاهی هر کس از سرزمین خود را بیان می کنیم ، به مساله دفاع از میهن در صورت شناخت بهتر آن نیز اشاره می کنیم . در قسمت بدنه اصلی درس نیز اطلاعات جغرافیای طبیعی وانسانی را در تعدادی اسلاید ( که در صورت امکان با تصاویری همراه باشد ) به مخاطبین ارائه می کنیم . در قسمت موخره نیز ضمن نتیجه گیری در مورد موقعیت ممتاز کشور ایران و ثروت آن ؛ به عنوان تکلیف کلاسی از آن ها خواهیم خواست تا بروشور ها وتابلو هایی را در مورد موضوعات مختلف جغرافیای ایران تهیه کنند . از جمله گروهی به موضوع اقلیم ؛ ناهمواری ها ؛ رود ها دریا ها و دریاچه ها ؛ پوشش گیاهی ؛ خاک ؛ جمعیت و تبعات آن مانند مهاجرت ؛ تقسیمات سیاسی ؛ زندگی شهری و....... خواهند پرداخت 8- سوالات میان درسی بر اساس اقتضائات مطالبی که توسط معلم ارائه می شود ؛ مطرح خواهد شد. مثلا در زمینه اهمیت موقعیت ایران : چه کشور دیگری می شناسید که موقعیت مشابه ایران داشته باشد ؟ آیا شرایط طبیعی ایران در شکل گیری تمدن اولیه ایرانیان موثر بوده است ؟ در پایان درس نیز سوالاتی به منظور اطمینان از دریافت آموخته ها و تحقق اهداف آموزشی مطرح می شود . مثلا : ایران در کدام قاره واقع است؟ همسایگان ایران کدامند؟ جمعیت ایران چقدر است ؟ در ساله ای اخیر رشد جمعیت در ایران چگونه بوده است؟ و..... 9- در گروه های کاری نسبت به تهیه موادی که قسمت موخره به آن اشاره شده است اقدام می نمایند. 10 – با استفاده از امکانات شبکه های اطلاع رسانی اطلاعات بیشتری در مورد صادرات و واردات ایران تهیه کنید . ( فعالیت گروهی ) – هر یک آدرسی از سایت های مربوط به ایران را تهیه کنید ( فعالیت فردی ) 11-آدرس اول سایت دفتر ریاست جمهوری ایران است . آدرس دوم اطلاعات جغرافیای انسانی در مورد ایران را ارائه می کند . و سومین آدرس علاوه بر اطلاعات کامل جغرافیایی در مورد ایران در مورد سایر کشور ها هم مطالبی قابل استفاده عرضه می نماید.آخرین آدرس مربوط به اولین سایت آموزش جغر افیا به زبان فارسی در ایران است.که پاسخ گوی نیاز های علمی شماست. http://www.president.ir http://persia.org/Geography/geo.html http://www.nationbynation.com/Iran/geo.html http://chubineh.persianblog.com سه شنبه، 26 خرداد، 1383 طراحی تدریس جغرا فیا با رویکرد ICTقسمت دوم در بحث طراحی تدریس برای جغرافیا با رویکرد نوین در سطح ۱ مشخص شد که با دو وضعیت offline و online می توان نسبت به طراحی اقدام نمود . سطح ۲ با وضعیت online طراحی می شود و البته در این شرایط بحث مقدماتی بودن پیش دانسته ها مد نظر خواهد بود . و عمدتا به عنوان امکانی برای ارتباط بین شرکت کنندگان ، استفاده می شود . ابتدائی ترین این امکانات ، استفاده از پست الکترونیکی E-mail است.بنا براین حداقل امکانات شامل: رایانه ، پشتیبانی اینترنتی وفضا مجازی برای استفاده مجموعه معلمان در طراحی تدریس در این سطح و این رویکرد ( دامنه) . به این ترتیب معلمانی که دوره های ICDL را گذارنیده باشند. در هر منطقه با یک دیگر تماس داشته و در یکی از جلسات سالانه خود نسبت به طراحی بخشی از فضا برای تبادل نظر حرفه ای استفاده می کنند. موضوع مورد تدریس در این الگو ؛مخاطرات طبیعی است . وروش مورد استفاده ؛ فعالیت میدانی یا field work است. از دانش آموزان خواسته می شود. تا با مراجعه به سایت منطقه خود در بخش جغرافیا نسبت به ثبت نام برای برنامه بازدید علمی اقدام نمایند.فرم های قبل و بعد از انجام بازدید میدانی ، کروکی مسیر ، لیست فعالیت هایی که توسط شرکت کنند گان در طول تدریس قرار است انجام شود. و نهایتا ، لیست وسایل و لوازم مورد نیاز در طول بازدید را دریافت نمایند.در پایان تدریس نیز دانش آموزان تا تاریخ معینی نسبت به ارسال تکالیف خود از طریق پست الکترونیک به معلم اقدام می نمایند. نمونه ی دیگری از طراحی تدریس جغرافیا با رویکرد ICT در وضعیت offline تهیه شده توسط دکتر مهدی چوبینه ۱۳۸۳ موضوع درس : مخاطرات طبیعی مخاطبین: دانش آموزان پایه دوم متوسطه اهداف آموزشی : ۱-آشنایی با مخاطرات طبیعی ۲- استفاده از امکانات فناوری ارتباطات در برقراری ارتباط آموزشی ۳-استفاده از امکانات IT در برقراری تماس با مدارس از سوی مناطق آموزشی زمان تدریس: ۹۰ دقیقه ارزشیابی تشخیصی : ۱- انواع بلایای طبیعی کدام است؟ ۲- چگونه می توان از یک سایت اینترنتی استفاده کرد؟ ۳- آیا باامکان ارسال یک نامه توسط E-mail آشنا هستید؟ ۴-راه های کاهش خسارت های ناشی از مخاطرات طبیعی کدام است؟ چگونگی آغاز درس: مقدمه درس؛ شامل توضیح در مورد موضوع درس ، روش تدریس ، چگونگی ثبت نام ، آدرس سایت پشتیبانی و محل ثبت نام و.... متن درس: توضیحات لازم در مورد موضوع مخاطرات طبیعی ، فعالیت هایی که در خلال تدریس قرار است انجام شود .تعیین وظیفه هر یک از شرکت کنندگان ، جستجو در مورد تعیین احتمال وقوع هر یک از مخاطرات طبیعی در محل مورد بازدید و چگونگی انجام تکالیف از قبل تعیین شده . موخره درس: در این بخش به رفع ابهامات احتمالی مخاطبین پرداخته می شود. این طرح شامل پرسشهای میان تدریس و پایان درس به شکل مرسوم نخواهد بود و به جای آن فعالیت هایی برای حین بازدید تدارک می شود. از جمله : انواع اندازه گیری ها ( شامل اندازه گیری عرض کانال ها و سرعت آب رود ها به روش های تجربی ، اندازه کیری دانه بندی سنگ ها دسته بندی درصدی انواع دانه بندی یک نمونه از رسوبات که به شکل تصادفی انتخاب شده است و .....)؛ نمونه برداری ها ؛ ترسیم نیمرخ ها و کروکی ها ؛ پیش بینی انواع مخاطرات احتمالی در محل وذکر دلایل آن و.... طراحی تدریس جغرا فیا با رویکرد ICTقسمت سوم در سطح 3 این الگو ها یک وبلاگ یا وب سایت توسط کلاس طراحی شده و بوسیله سر گروههای تمام گروههای هر کلاس مطالب مورد نیاز فراهم شده و در اختیار همه انش آموزان قرار می گیرد . با تدارک تابلو هایی اعلانات ( صرفا در سایت میسر است) امکان تبادل نظر با سایرن در کلاس و یا سایر متخصصان در خارج از کلاس فراهم شده و دامنه یافته ها واطلاعت مدام افزایش می یابد . معلم در چنین سطحی ناظر حسن انجام جریان آموزشی است و در صورت ضرورت نسبت به حذف ، اضافه و اصلاح مطالب اقدام نمود و یا پاسخگویی سوالات دانشی ، روشی و تکنیکی مخاطبین است .و مراقب می نماید تا اهداف آموزشی مورد غفلت قرار نگیرد .( در صورت اجرای دوره آموزشی کارگاهی . به شکل عملی این سطح اجرا خواهد شد. ) به نظر می رسد این سطح چنانچه به درستی درک شده و به اجرا گذاشته شود . مقدمه ورود به جامعه مجازی فراهم شده و سطح قابلیت مخاطبان به حدی است که بسیار فراتر از رویکرد سنتی یادگیری اتفاق می افتد ……. اگر اشتباهی صورت بگیرد مشکلات بیشتری بروز می کند. آیا می توانید  مشکل را حدس بزنید؟....