گروه مطالعات اجتماعی شوشتر(متوسطه اول)

این وبلاگ درجهت ارائه مطالب دروس علوم اجتمایی دوره راهنمایی و استفاده معلمان ودانش اموزان عزیز میباشد

پاسخ فعالیت درس ها
نویسنده : حمزه نیا - ساعت ۱٢:۱٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/٩/٢٠
 

فعالیت 5:

مشرکان پیمان‌نامة تحریم اجتماعی و اقتصادی مسلمانان را درون صندوقچه‌ای 

در کعبه نهادند

پس از سه سال پیامبر اسلام با اشارة فرشتة وحی خبر داد که آن 

پیمان‌نامه را موریانه خورده است و تنها عبارت «باسمک اللهم» از آن باقی مانده 

است. 

مشرکان وقتی صندوقچه را گشودند با شگفتی درستی خبر رسول خدا را 

دریافتند و ناگزیر شدند دست از محاصره بردارند و مسلمانان به زندگی عادی 

خودبازگردند و این یک پیروزی بزرگ برای آنان به شمار می‌رفت.

فعالیت 6 :

پیمان‌نامه‌های پیامبر با مردم یثرب (عقبة اول و دوم)؛ 

توطئة مشرکان برای قتل حضرت محمد (صلی الله....).

فعالیت 7:

مهاجرت پیامبر از مکه به مدینه مبنای تاریخ و تقویم مسلمانان قرار گرفت و از آن زمان تا کنون 1393 سال شمسی و 1435 سال قمری می‌گذرد.

فعالیت 8:

خوردن مواد ناپاک که تناسبی با جسم و روح شما ندارند بر شما حرام شده است .


مانند گوشت مردار و خون و گوشت خوک و آنچه به نام غیر خدا کشته اند و حیوان

خفه شده و آنچه به ضرب چوب و سنگ مرده و آنچه به سبب پرت شدن از بلندی جان 

داده و حیوانی که به ضرب شاخ حیوان دیگر از بین رفته و حیوانی که درنده ای او را 

کشته و از آن خورده مگر آنچه را که در آستانه ی مرگ قابل تذکیه بوده و شما به 

دستور شرع تذکیه کرده اید و نیز آنچه برای بت ها قربانی شده و آنچه به وسیله ی 

تیرهای قمار سهم بندی می کنید بر شما حرام گشته است . 

همه ی این امور بدکاری و نافرمانی از حکم خداست. 

امروز کفرپیشگان از شکست دین شما ناامید شده اند ، بنابراین از آنان مترسید و از من بترسید . 

امروز با نصب علی بن ابیطالب (ع) به ولایت و امامت و حکومت و فرمان روایی بر امت دینتان را برای شما کامل و نعمتم را بر شما تمام کردم و اسلام را برایتان به عنوان دین پسندیدم 

پس هر که در حال گرسنگی شدید بی آنکه مایل به گناه باشد به خوردن محرمات بیان شده ناچار شود ، می تواند به اندازه ی ضرورت از آنها بهره گیرد . یقینا خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.

1- ص 56 خط آخر ....... اصرار امام علی (ع) بر عمل به قرآن ...... تا ...... ص 57 ..... خط دوم فتنه جویی پرداختند.


2- منشور حکومتی امام علی (ع) :

1= ت       2= د    3= پ     4= ب      5= خ       6= الف       7= چ        8= ح     9= ج       10= ث
3- تحقیق 
4- ویژگی های حکومت معاویه با توجه به درس :

- سرکشی و نافرمانی 

- دادن وعده ی پول و مقام به روسای قبایل و جذب آنها

- تحمیل صلح بر امام حسن (ع)

- پایبند نبودن به تعهدات خود با امام حسن (ع)

- دستور داد بر منبر و در خطبه های نماز جمعه به امام علی (ع) بدگویی کنند.

- به شهادت رساندن امام حسن (ع)

- انتخاب یزید به جانشینی خودش 

- موروثی کردن خلافت و....

طبق دستورات اسلام هیچ کددام از موارد یاد شده در بالا موجه نیست.

5- ص 61......بخش اهداف و دستاورد های کربلا ..... بند دوم ..... امام حسین (ع) در وصیت نامه ی خودش      تا است .

6- از آن جا که معتقدیم حادثه ی عاشورا حادثه ی عظیمی در تاریخ اسلام بوده است، و نقش تعیین کننده ای در سعادت مسلمان ها و روشن شدن راه هدایت مردم داشته است، این حادثه در نظر ما بسیار ارزشمند است. لذا بزرگداشت و بازسازی این حادثه و به خاطر آوردن آن، موجب می گردد تا بتوانیم از برکات آن در جامعه ی امروز نیز استفاده کنیم. 

7- کارکلاسی

 

 

1- کاربرگ شماره ی 7 ( علل سقوط ساسانی):


رقابت و دشمنی درون دربار

شورش فرماندهان و دخالت آنان در رقابت های سیاسی

مردم به خاطر وجود نظام طبقاتی و بی عدالتی ها و تبعیض های اجتماعی ناراضیند.

شکسته شدن سد دجله و فرات 

قحطی و شیوع بیماری های وبا و طاعون 

مالیات سنگین

2- یکی از علل مهم ترس از نفوذ و قدرت روز افزون آنها بود. خلفا وجود چنین افراد قدرتمندی را خطری برای حکومت و

 قدرت خود تصور می‌کردند. رقبا و دشمنان ابومسلم و برمکیان در دربار عباسیان نیز مرتب علیه آنها مشغول توطئه و 

دسیسه بودند.

3- ایران، عربستان، شام، فلسطین، مصر، لیبی و الجزایر----مرکز خلافت: بغداد

4- •الف) شباهت‌ها: هر دو حکومت، از طریق نامشروع به قدرت رسیدند؛ معاویه با نیرنگ، زور شمشیر و خریدن افراد با نفوذ، خلیفه شد؛ عباسیان نیز با فریب و طرح دروغین شعار حکومت آل محمد قدرت را به دست گرفتند. امویان و عباسیان هر دو خلافت را در خاندان خود موروثی کردند. آنها در خشونت و ظلم نسبت به مخالفان به خصوص شیعیان و اهل بیت علیهم‌السلام دست کمی از یکدیگر نداشتند. هر دوی آنها نسبت به اجرای اصول و ارزش‌های اسلامی بی‌توجه و یا کم توجه بودند. 
•ب) تفاوت برخورد با ایرانیان :عباسیان سیاست قوم گرایی امویان و برتری دادن اعراب نسبت به ایرانیان را ادامه ندادند،
 از این‌ رو‌، در دورانخلافت آنان مقام و موقعیت سیاسی و اجتماعی ایران مسلمانان ارتقا یافت و موفق شدند به مناصب
 بالای حکومتی مثل وزارت، حکومت ولایات و فرماندهی سپاه دست یابند. 
1- خیر؛ زیرا برخی از این سلسله‌ها مانند طاهریان و سامانیان با فرمان و یا با تأیید خلیفة عباسی به قدرت رسیدند و خود را وفادار و مطیع خلافت نشان می‌دادند. با این حال، در ادارة قلمرو خود استقلال کامل داشتند و مانع دخالت خلیفه و عوامل آن در درون قلمرو خود می‌شدند؛ 
اما حکومت‌های صفاریان، علویان، آل‌بویه و آل‌زیار (زیاریان) بدون اجازه و تأیید خلیفه حکومت و قدرت را به دست گرفتند. روابط این حکومت‌ها اغلب با خلافت عباسی خصمانه بود. یعقوب لیث صفاری به عراق لشکرکشی کرد و قصد داشت بغداد مرکز خلافت را تصرف کند، اما موفق به این کار نشد 
علویان پیرو مذهب شیعه بودند و خلافت عباسی را غاصب می‌شمردند و از آن اطاعت نمی‌کردند. 
آل بویه دیگر سلسلة ایرانی موفق شد بغداد را تصرف کند و خلفای عباسی را حدود یک قرن تحت تسلط سیاسی خود درآورد.

2- این متن به روشنی بیانگر بی‌اعتمادی و دشمنی است که یعقوب لیث صفاری با خلافت عباسی داشت و از این رو به جنگ سپاه خلیفه رفت، اما توفیقی نصیب او نشد.

3- دانش‌آموزان را راهنمایی کنید که برای اجرای این فعالیت، متن درس، نقشه‌ها و نمودار خط زمان را به دقت مرور نمایند. هدف از طراحی این فعالیت آن است که دانش‌آموزان با مفاهیم صرفاً دانشی مربوط به سلسله‌ها آشنا شوند. از این مفاهیم هیچ پرسشی خواه  کتبی یا شفاهی طرح نشود، فقط انجام آن توسط دانش‌آموزان کفایت می‌کند.

با تشکر از خانم اندیشگرعزیز