گروه مطالعات اجتماعی شوشتر(متوسطه اول)

این وبلاگ درجهت ارائه مطالب دروس علوم اجتمایی دوره راهنمایی و استفاده معلمان ودانش اموزان عزیز میباشد

پاسخ فعالیت درس 15 تا 20 نهم
نویسنده : حمزه نیا - ساعت ٦:٢٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٤/۱٢/٢
 

فعالیت های فصل هشتم - درس15       

 

فعالیت 1  ص  100 

قسمت الف)

آمریکاییها برای ازٴ بین بردن زمینه قیام های مردمی و حفظ حکومت پهلوی ٬به شاه توصیه کردند که در
امور مختلف اجتماعی و اقتصادی کشور تغییراتی ایجاد کند.


قسمت ب) صفحه ­100  :

این تصویب نامه در حقیقت تهاجم آشکاری بود به هویت دینی جامعه اسلامی. هدف تخریب ارزش های دینی بود
شاید بتوان گفت با این دو شرط برای کاندیداها و مردم   کم کم دین اسلام به حاشیه میرفت.


فعالیت2-  صفحه ­101  :

1-پیروی از سیاست های امریکا وحفظ حکومت خود

2-تحکیم سلطه همه جانبه سیاسی و اقتصادی امریکا به ایران


فعالیت3 صفحه   ­102 :

قسمت الف) کاربرگه11

1-انگیزه اصلی امام خمینی ازمخالفت با شاه، اسلام ستیزی شاه  و وابستگی او به اسرائیل وامریکا بود

2-زیرا اسرائیل نمی خواهد:

الف) دراین مملکت اسلام قرآن واحکام اسلامی باشد.

ب) نمی خواهد علم ودانش آگاهی در ایران رشد کند

ج)می خواهد اقتصاد وکشاورزی ایران را به خود وابسته کند.

3- منظور از ارباب هادر اینجا ، امریکا و اسرائیل  هستند

4-اشاره به واقعه اشغال ایران درجنگ دوم جهانی به وسیله متفقین وبرکناری وتبعید رضاخان از کشور است.

قسمت ب)

به ترتیب از چپ: مخالفت با اصول شش گانه. سخنرانی در عاشورای .42مخالفت با کاپیتولاسیون

 

فعالیت 4- صفحه 104

سیاسی

1-وابستگی سیاسیحکومت پهلوی به بیگانگان
 2- نفوذ و دخالت کشورهای خارجی به ویژه آمریکا در امور ایران

3-استبداد و سرکوب توسط ساواک و مأموران نظامی

4-اعدام، زندانی و تبعید بسیاری از مخالفان

 

 فرهنگی

1-حکومت پهلوی به فرهنگ و ارزشهای اسلامی توجهی نداشت.

2-برنامه های رادیو و تلویزیون و سینما در جهت تضعیف فرهنگ اسلامی بود.

3-روزنامه ها  آزادی وحق انتقاد از شاه و مقامهای حکومتی نداشتند.

 

اجتماعی

1- روزنامه ها آزادی وحق  انتقاد از شاه و مقامهای حکومتی نداشتند.

2- رژیم پهلوی حقوق ملت واصول قانون اساسی مشروطه را نادیده میگرفت.

3- نمایندگان مجلس شورای ملی و هیئت وزیران مطیع شاه بودندوهیچ استقلالی نداشتند.

 

 اقتصادی

1- حیف و میل و غارت
ثروت و سرمایه های ملی کشور توسط خاندان پهلوی و مقامهای حکومتی.

2-  فقر و محرومیت گسترده دراکثر روستاها و شهرهای کوچک.

 


کاربرگه.12


.1جمعه سیاه
.2به علت فشار های وارده از طرف دولت عراق
.3بررسی ازادی زندانیان سیاسی. استفاده مخالفان از صدا و سیما
.4بختیار
.5طول مدت حکومت ظالمانه پهلوی
.6شورای سلطنت . نخست وزیری . پادگان ها و مراکز نظامی

 

فعالیت های درس 16                               


فعالیت1- ص 108 :

قسمت الف)
به ترتیب از چپ: تدوین قانون اساسی. انتخابات اولین دوره ریاست جمهوری. انتخابات اولین دوره مجلس


قسمت ب)

 مردم در تمامی مراحل تشکیل نظام جمهوری اسلامی نقش اساسی داشتند.

 

فعالیت2- صفحه110
به علت ایمان مردم و عشق آنان به انقلاب و اسلام  که در تمامی مراحل و سختی ها امام و انقلاب را همراهی کردند.


فعالیت3 –صفحه111
چون مردم برای این انقلاب هزینه سنگینی( شهدا) داده بودند وبرای پاسداری از خون ده ها هزارشهید و هرگز امام و انقلاب را تنها نگذاشتند و صحنه را به نفع دشمن خالی نکردند.

 

فعالیت درس17                                        


فعالیت 1صفحه :114شیوۀ مشترک زندگی در یک جامعه //تمام ساخته ها و اندوخته های یک ملت یا یک قوم/ آگاهی مشترک اعضای یک جامعه
فرهنگ را ادوارد تایلور ( ،)۹۱۹۱-۹۳۸۱مجموعه پیچیدهای از دانشها، باورها هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هرچه که فرد به عنوان عضوی از جامعه از جامعه ی خویش فرامیگیرد(اکتساب می کنند) تعریف میکند.

در لغت نامه های فارسی در ذیل فرهنگ معانی«علم و دانش ادب و تربیت، آثار علمی و ادبی یک قوم یا یک ملت ،کتاب لغت، نیکویی پرورش و بزرگی، هنر، حکمت و عقل و نیز شاخ درختی که بخوابانند و بر آن خاک ریزند.»



فعالیت 2صفحه :115نحوه پوشش لباس، نوع معماری،چگونگی برقراری ارتباط با یکدیگر، باورها و اعتقادات، نوع گویش، تغذیه، آداب و رسوم، تعارفات و…


فعالیت 3صفحه :115برعهده دانش آموزان


فعالیت 4 صفحه:117راه های برطرف کردن نیازها،برقرای ارتباط ، شیوه ی ابراز احساسات و هیجان ها ،ارزشها وهنجارها و...راندانسته ونمی تواند اجرا نمایید . مانند داستان تارزان یا جنی دختر کالیفرنیایی

فعالیت 5صفحه :117از چپ به راست؛نماد پیروزی،مقاومت یا انتفاضه//نماد احترام (کشورهای جنوب شرقی آسیا) //نماد احترام نظامی


فعالیت 6 و7 صفحه :118مربوط به دانش آموزان


فعالیت 8  صفحه: 119  الف:دینی(کمک به دیگران /انسان دوستی) // ب:دینی(حفظ حجاب وپوشش ) // ج:اجتماعی و دینی (چشم زخم)


فعالیت 9  صفحه119  نخیر - عقاید وباورها- قانون

 

فعالیت 10 – صفحه119
عوامل مصداق تغییر در نمادها، ارز شها و هنجارها



فعالیت 11 – ( کاربرگه 13 )  صفحه :119    باتوجه به متن کار برگه به عهده دانش آموزان

 

فعالیت های درس 18                              


فعالیت1- صفحه120 : برعهده دانش اموز


فعالیت  2- صفحه  122  : نحوه پوشش فرد یا گروه وتاثیر متقابل آنهابر هم- میزان یا علاقه به مطالعه فرد یا گروه وتاثیر متقابل آنهابر هم آن- تعلق جمعی یا فردی به حفظ محیط زیست وتاثیر متقابل آنهابر هم

فعالیت 3 –صفحه   123 :

1-اگرهویت خود را به درستی بشناسیم آن وقت همانطوری که هستیم، خود را می پذیریم.

2-از کیفیت زندگی بهتری بهره مند میشویم و زندگی مطبوعی در انتظار ما است.

 3-قادر خواهیم بود درون و ذهن خود را به درستی کشف کنیم و به پرورش و گسترش آن کمک کنیم و زندگی خود را در جهت مثبت تغییر دهیم.
-4هراندازه توان آشنایی با ماهیت خود را داشته باشیم، به اهداف، اغراض و نقطه کمال وجودی خود پی می بریم.

  5- شناخت نقاط بد وضعیف وتلاش در جهت رفع یا اصلاح
6-با توجه به شناخت ویژگیهای خود در زمان مناسب تصمیم گیری دقیق تری داریم .


فعالیت 4- صفحه  123 :خیر؛ زیراما درپیدایش ،انتخاب وشکل گیری ویژگی های انتسابی خود مانند جنسیت، شکل و قیافه خودو مواردی از این قبیل نقشی نداریم؛


فعالیت 5- صفحه  123 :  بله؛از نوع اکتسابی؛ زیراما درپیدایش ،انتخاب وشکل گیری بسیاری از ویژگی های هویتی خودمانند نظم ،نحوه ارتباط خود نقش داشته وبه آنها شکل می دهیم پس قابلیت تغییر دوباره آن را داریم.

فعالیت 6- صفحه   125  :  در این نامه فرضی به ویژگی هایی مانند: سرزمین، دین واعتقادات، تاریخ، زبان وفرهنگ و .... اشاره شود.

 

پاسخ فعالیت های درس 19                     


فعالیت 1صفحه 128  : دوختن یا خرید لباس ولوازم مورد نیاز نوزاد – گفتن اذان واقامه در هنگام تولد– نذرو ولیمه دادن -دعا نویسی برای سلامت ،چشم زخم و..


فعالیت 2صفحه 130 

  مزایای مهد کودک؛

 1-دادن آموزش های مناسبِ سن کودکان

 2-مستقل و اجتماعی شدن

 3-پرورش خلاقیت واستعدادها
- 4افزایش مهارتهای کلامی آنان

 5-یادگیری شرکت در کار های گروهی

6-آسودگی وفراغ بال خانواده

معایب مهد کودک؛

1-عدم رسیدگی مناسب

2-تداخل تربیتی کودک

3-مناسب نبودن محیط مهد برای نگهداری اطفال

4-عدم آگاهی و آموزش مربیان از نحوه رفتار با کودکان
5-شیوع بیماری های واگیردار در بین بچه ها

 6-ایجاد استرس


مزایا ی خانه سالمندان؛

 1-دور ماندن خانواده از دشواری آفرینی های سالمندان

2-راحت و آرام بودن خود سالمند

 3-داشتن سرگرمی و اشتغال مناسب

4-بهره مندی از پرستاری و مراقبت های ویژه مورد نیاز
-5استفاده از رژیم غذایی خاص خواب و استراحت کافی

 -6دور ماندن از افسردگی اختلال در رفتار و عصبانیت ها و ......


معایب خانه سالمندان؛

 -1داشتن زندگی یکنواخت و عادی

 2-دوری از خانواده و فرزندان و احساس محرومیت های عاطفی

3-مصاحبت با افرادی که هر کدام
محرومیت و مشکلی دارند

 -4احساس بی نقشی و مصرف کنندگی

 -5عدم استقلال و مدیریت در زندگی.

6-افزایش اختلالات روانی ناشی از بی مهری ها، تحقیرها، طردها، که حتی فرزندان هم پذیرای او نیستند.
7-افزایش وحشت ناشی از تنهایی


فعالیت 3و 4صفحه :132   مربوط به دانش آموزان


فعالیت 5  صفحه    :132 

1-واحد بنیادین جامعه وکانون رشد و تعالی انسان

2-فرزندآوری و تجدید نسل

3-مهمترین کانون حمایت و مراقبتهای عاطفی از افراد و...

 

فعالیت های درس20                                 


فعالیت 1و2و3صفحات 135 و 137 برعهده  دانش آموزان


فعالیت 4 – صفحه 137 :

1-فرزند سالاری(توجه افراطی والدین)

 2-۱بلوغ زودرس

3-کم شدن روابط اجتماعی و عدم جامعه پذیری

4-کاهش انسجام خانواده

 5-تضعیف شبکه ی ارتباطی خویشاوندی

6-یجاد نوعی از خلا عاطفی (افزایش ابتلا به افسردگی)

 7-عدم تجربه کافی در دوران کودکی و نوجوانی

 8-فروپاشی خانواده(خطر پیری)
9-جایگزینی رسانه


فعالیت 5- صفحه 137 :

1-عدم رشد و توسعه اقتصادی

 2-پیری و بی نشاطی جمعیت

3-آسیب های اخلاقی و تربیتی

 4-انقطاع نسل بشر


فعالیت 6 -صفحه 139 : خانواده ای که نمی تواند به خوبی هزینه های زندگی را تأمین کندودرآمدکافی ندارد. خانواده ای که فرزندش دچار معلولیت وبیمار است. خانواده ای که یکی از اعضای خود را از دست داده است. خانواده ای اعضای آن باهم اختلاف دارند . خانواده ای یکی از اعضای آن اعتیاد دارد.و....

فعالیت 7- صفحه 139  :

امام باقر(ع) فرموده است: صله ارحام، «اعمال»را پاک، «اموال»را افزون، بلاها را دفع، حساب راآسان میکندو«اجل»رابه تأخیر می اندازد.
امام صادق(ع) می فرمایند: صله رحم، اخلاق را نیکو، دست را بخشنده، دل و جان را خوش میسازد، رزق را میافزاید و اجل و مرگ را به تأخیر میاندازد.
**افزایش حس فامیلی وخویشاوندی **آشنایی از مشکلات هم وتلاش برای رفع مشکلات *اطلاع از احوال همدیگر

فعالیت8- صفحه139 :

زیرا خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است و اولین ومهم ترین واحداجتماعی  تربیت ومراقبت از فرزندان است و.....

 

فعالیت های درس21